1. INLEDNING
1.1 Dessa villkor gäller för företag som vill använda oppdragstorget.no för att marknadsföra sina tjänster.
1.2 Oppdragstorget.no är en digital tjänst där privatpersoner och företag, nedan kallade ”Användarna”, kan beskriva uppdrag som de vill ha utförda och där företag ges möjlighet att registrera sin verksamhet, få notiser om relevanta uppdrag och lämna anbud på uppdragen, nedan kallad ”Tjänsten”. Företag kan köpa till ytterligare funktioner för att få bättre insyn i tjänsten.
1.3 Tjänsten tillhandahålls av Ability Media AS, med 930 089 338, nedan kallad ”oss, vi eller vår”. Det företag som har ingått avtal om användning av Tjänsten och därmed accepterat dessa villkor benämns nedan ”Företaget”.
1.4 Avtal om användning av Tjänsten ingås genom att behörig person hos Bolaget registrerar Bolaget som användare av Tjänsten och därefter bekräftar avtalets ingående via SMS, e-post, pop-up eller på annat lämpligt sätt. 1.4 En avtale om bruk av Tjenesten inngås ved at en autorisert person hos Selskapet registrerer Selskapet som bruker av Tjenesten og deretter bekrefter inngåelsen av avtalen via SMS, e-post, pop-up eller på annen hensiktsmessig måte.
1.5 Vi gör vårt bästa för att säkerställa att Tjänsten är säker för Användarna. Vi är därför angelägna om att säkerställa att endast välrenommerade företag registreras som leverantörer. För att säkerställa detta ställer vi ett antal krav på bolaget som vi när som helst kan komma att begära att bolaget dokumenterar. Om vi inte får sådan dokumentation när vi begär det eller om den dokumentation vi får inte är tillfredsställande, har vi rätt att avslå begäran om abonnemang, stänga Bolagets tillgång till Tjänsten eller säga upp avtalet med omedelbar verkan.
1.6 Vi har rätt att neka Bolagets begäran om abonnemang, stänga av tillgången till Tjänsten eller säga upp avtalet baserat på bland annat tidigare negativ historik eller erfarenheter av Bolaget eller personer med anknytning till Bolaget (såsom anställda, ledning, styrelseledamöter, ägare etc.), inklusive sådant beteende som nämns i punkt 8.2. nedan, Bolagets och närstående personers anseende som en seriös aktör etc.
1.7 Genom att ingå detta avtal bekräftar den person som ingår avtalet för Bolagets räkning att han/hon har erforderlig rätt att ingå avtalet och därmed binda Bolaget.
2 FÖRÄNDRINGAR
2.1 Vi kan ändra villkoren utan att meddela företaget, men i händelse av betydande ändringar måste meddelande lämnas 1 (en) månad innan ändringen träder i kraft.
2.2 De vid var tid gällande villkoren finns tillgängliga för Bolaget på oppdragstorget.no.
2.3 Vi har rett til å endre tjenestens utseende, layout, funksjonalitet og innhold uten forvarsel.
3 INFORMATION OM FÖRETAGET ETC.
3.1 Bolaget ansvarar för att den information som lämnas om Bolaget vid var tid är korrekt, aktuell och relevant samt att det innehåll som kommuniceras inte strider mot lag eller tredje parts rättigheter eller kan vara stötande. 3.2 Tjenesten kan kun benyttes av selskaper som er registrert i Foretaksregisteret.
3.2 Tjenesten kan kun benyttes av selskaper som er registrert i Foretaksregisteret. 3.2 Tjänsten kan endast användas av företag som är registrerade i det norska näringslivsregistret. Bolaget är skyldigt att se till att det är lagligen registrerat så länge som bolaget har ett avtal med oss. Vidare åtar sig Bolaget att vid var tid inneha alla godkännanden och tillstånd som krävs för att bedriva den relevanta verksamhet som Bolaget erbjuder via Tjänsten samt att uppfylla alla relevanta offentligrättsliga krav såsom rapporteringsskyldighet, betalning av skatter och avgifter, användning av legal arbetskraft, uppfyllande av HSE-krav etc. Vi kan när som helst begära att bolaget överlämnar relevant dokumentation till oss. Sådan dokumentation kan innefatta, men är inte begränsad till, dokumentation av omsättning (såsom fakturor och fakturaunderlag), räkenskapsinformation, registreringsbevis, bolagsordning och annan bolagsdokumentation, årsredovisningar, kopia eller kvitto för inlämning av A-anmälningar, HMS-kort, rapportering och betalning av moms och skatt, etc.
3.3 Om vi anser att det finns ett legitimt behov av det kommer kreditupplysningar att utföras på Bolaget och eventuella företag som är associerade med Bolaget samt Bolagets verkställande direktör. En sådan kreditprövning kan vid behov göras på nytt. Vi har rätt att avvisa en begäran om abonnemang och även att säga upp ett abonnemang med omedelbar verkan om resultatet av en genomförd kreditprövning inte är tillfredsställande.
3.4 Bolaget har inte rätt att bedriva egen förmedlingstjänst via Tjänsten eller på annat sätt förmedla uppdrag och/eller kundinformation till andra.
3.5 De jobb som publiceras av användarna av tjänsten kan inte betraktas som bindande avtal eller avsiktsförklaringar. Uppdragen kan komma att ändras eller uppdateras under resans gång och bolaget ansvarar för att ingå ett eget specifikt avtal om vilka uppdrag som ska utföras.
3.6 Vi kommer att uppfylla alla skyldigheter som vi kan ha gentemot skattemyndigheterna eller andra relevanta myndigheter att lämna ut information som vi har om bolaget.
4 VARAKTIGHET OCH UPPSÄGNING
4.1 Avtalet gäller från det att Bolaget har bekräftat avtalet enligt punkt 1.4 och till utgången av den avtalsperiod som Bolaget har åtagit sig att följa. Därefter förlängs avtalet löpande och automatiskt med nya avtalsperioder om 12 (tolv) månader.
4.2 Om part inte önskar att avtalet ska förlängas automatiskt enligt ovan ska part skriftligen säga upp avtalet genom att fylla i en uppsägningsblankett senast en (1) månad före utgången av innevarande avtalsperiod.
4.3 Vi kan besluta att avbryta Tjänsten eller delar av Tjänsten under en pågående avtalsperiod. Sådan uppsägning ska meddelas med minst 1 (en) månads skriftlig varsel och avtalet upphör att gälla vid utgången av uppsägningstiden.
4.4 Ingen återbetalning sker av inbetalda belopp om Bolaget säger upp avtalet under en avtalsperiod.
4.5 I händelse av ett väsentligt brott mot dessa villkor av företaget (inklusive brott mot klausulerna 3.1, 3.2, 3.4, 6, 7.4 och 8.2), kan vi välja att säga upp avtalet med omedelbar verkan, utan någon skyldighet att tillhandahålla någon återbetalning eller kompensation till företaget. Inte heller kommer någon återbetalning, kompensation eller förlängning att beviljas i händelse av fullständig eller delvis, tillfällig eller permanent stängning av företagets tillgång till eller synlighet på tjänsten på grund av företagets omständigheter.
4.6 Om företaget försätts i konkurs, har inställt sina betalningar eller liknande har vi rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
4.7 Bolaget ska hålla oss skadeslösa för förluster som uppkommer till följd av krav från tredje part och som beror på Bolagets avtalsbrott.
5 PRIS OCH BETALNING
5.1 Det avtalade priset för den första avtalsperioden framgår av den bekräftelse som Bolaget tillhandahåller i enlighet med punkt 1.4. Om inte annat avtalats är betalningsdagen för avtal med automatisk kortdragning samma dag i den månad som avtalet ingicks. Den för abonnemanget avtalade svarskvoten kommer att fyllas 1. varje månad och är oberoende av betalningsdag. Svarskvoten måste användas inom den aktuella månaden och oanvända svar överförs inte till nästa månad.
5.2 Vi får höja priset med verkan från och med nästa avtalsperiod och efterföljande avtalsperioder. Sådana prisförändringar kan exempelvis grundas på den allmänna prisnivån i branschen, Bolagets aktivitet på Tjänsten, kostnadsutvecklingen i samhället etc.
5.3 Gratis produkter är endast giltiga under den aktuella avtalsperioden. Från och med nästa avtalsperiod kommer priset på gratisprodukter att ändras till ett rekommenderat pris.
5.4 Prisändringar aviseras via SMS, e-post, pop-up eller på annat lämpligt sätt senast 1 (en) månad innan avtalet automatiskt förnyas. Om Bolaget inte accepterar det nya priset kan Bolaget säga upp avtalet genom att fylla i en uppsägningsblankett före avtalets förnyelsedatum. I så fall upphör avtalet att gälla vid utgången av den aktuella avtalsperioden. Om prisökningen för bolaget inte överstiger [5] procent sker ingen särskild uppsägning utan avtalet förlängs automatiskt med nytt pris.
5.5 I samband med registreringen kan Bolaget välja att betala med kort eller att få en faktura via e-post. Vid betalning med kort dras det överenskomna beloppet automatiskt från det angivna kontonumret. Fakturor har en betalningstid på 14 dagar från angivet fakturadatum. För samtliga abonnemangsavtal gäller att nyttjandet av tjänsten ska betalas i förskott. Vi använder tredjepartsleverantör(er) för att genomföra kortbetalningstransaktioner. Vi bruker tredjepartsleverandør(er) til å behandle kortbetalingstransaksjoner. Vi använder tredjepartsleverantör(er) för att behandla kortbetalningstransaktioner.
5.6 Alla priser är angivna exklusive MOMS.
5.7 Vid försenad eller utebliven betalning kommer vi att skicka en faktura på beloppet för återstoden av avtalsperioden och stänga Bolagets tillgång till Tjänsten tills full betalning har registrerats. Vid fortsatt utebliven betalning kommer fordran att skickas för uppföljning av inkasso.
6 RÄTTIGHETER
6.1 Vi äger alla rättigheter till Tjänsten och allt innehåll som skapas i samband med Bolagets användning av Tjänsten, inklusive innehållet på Bolagets profilsida, utvärderingar etc. All användning av sådant innehåll på annat sätt än genom användning av Tjänsten, t.ex. för marknadsföring av Bolaget, måste godkännas av oss i förväg.
7 ANVÄNDARNAS UTVÄRDERING AV FÖRETAGET
7.1 Utöver de åtgärder vi vidtar för att säkerställa att de bolag som abonnerar på Tjänsten är tillräckligt seriösa och professionella, uppmuntrar vi Användare att utnyttja Tjänstens funktionalitet för att utvärdera Bolagets insatser och resultat. Bolaget accepterar att Användarna kan komma att utvärdera Bolagets insatser, kundbemötande och utförande av uppdrag.
7.2 Vi ansvarar inte för användarnas utvärderingar, inklusive eventuella uttalanden som företaget anser vara stötande, stötande, osanna eller orimliga. Bolaget kommer dock att få möjlighet att kommentera utvärderingen i ett svar, i ett kommentarsfält under utvärderingsfältet. Svaret kan innehålla maximalt samma antal tecken som användarna har som maxgräns för sina utvärderingar. Vi kan ta bort sådan möjlighet till svar från företaget i enskilda fall eller för hela tjänsten som sådan.
7.3 Vi är inte part i några tvister mellan företaget och användarna och tar inte heller ställning till eventuella meningsskiljaktigheter som kan uppstå mellan parterna. Det innebär att vi inte tar ställning till påståenden i utvärderingar och svar som parterna inte håller med om.
7.4 Bolaget får inte använda andra medel än vad som är normalt för utförande av uppdrag och kundvård för att erhålla positiva omdömen från Användarna. Detta innebär t.ex. att Bolaget inte ska erbjuda Användarna en prisförmån eller liknande i utbyte mot att Användarna lämnar positiv feedback eller återkallar feedback som redan har lämnats.
7.5 Användaren eller företaget kan begära att vi ändrar deras utvärdering eller svar. Denna rätt kan endast utnyttjas en gång per granskning eller svar.
7.6 Vi kan på eget initiativ, både före och efter publicering, ändra eller ta bort hela eller delar av utvärderingar och svar som innehåller olämpligt/stötande språk eller på annat sätt bryter mot våra policyer.
8 FÖRETAGETS BETEENDE OCH ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
8.1 Vi gör vårt yttersta för att det ska vara både säkert och upplevas som säkert för våra användare att använda Tjänsten. Det är därför av största vikt att bolaget agerar seriöst och professionellt i alla sammanhang.
8.2 Vi har rätt att, permanent eller tillfälligt, stänga Bolagets tillgång till Tjänsten, eller säga upp avtalet med omedelbar verkan om Bolaget bryter mot sina skyldigheter enligt avtalet, inklusive om vi har kännedom eller misstanke om att Bolaget eller företrädare för Bolaget:
a) Har uppträtt på ett sätt som vi anser vara olämpligt mot Användare, Bolagets kunder eller andra. Vid upprepade påståenden om sådant beteende från Användare, Bolagets kunder eller andra kommer vi alltid att ha möjlighet att permanent eller tillfälligt stänga Bolagets tillgång till tjänsten,
b) I sitt utförande av uppdraget tydligt visar bristande kompetens eller att uppdraget utförs i strid med allmänna kvalitetskrav,
c) Uppfyller inte kraven i avsnitt 3.2
d) Använder Tjänsten för att skicka ut allmän marknadsföring/spam,
e) Publicera eller försöka publicera falskt eller olämpligt innehåll på Tjänsten, inklusive i samband med utvärderingar och svar,
f) Att lämna in, låta lämna in eller på annat sätt erhålla falska jobb eller utvärderingar,
g) På något annat sätt agerar i strid med god affärssed eller lagar och förordningar,
h) Om företagets (inklusive personer som är associerade med företaget) fortsatta användning av tjänsten sannolikt kommer att skada vårt eller tjänstens rykte,
i) I övrigt agerar i strid med dessa villkor.
8.3 Vi kommer normalt att sträva efter att underrätta Bolaget om att tillgången till Tjänsten har stängts av eller kommer att stängas av och inhämta Bolagets synpunkter på situationen. Om vi anser att ärendet är tillräckligt allvarligt kan vi stänga företagets tillgång till tjänsten utan föregående meddelande.
8.4 Avstängning innebär inte att Bolagets betalningsskyldighet upphör och ingen återbetalning sker för den tid Tjänsten inte varit tillgänglig. Om Bolaget permanent utesluts från användning av Tjänsten anses avtalet ha upphört att gälla från och med utgången av den vid var tid gällande avtalsperioden.
8.5 Vi förbehåller oss rätten att ändra eller ta bort all information, kommentarer, inlägg eller annan information som publiceras av Bolaget på Tjänsten och som enligt vår bedömning strider mot detta Avtal eller som på annat sätt kan anses stötande, olämplig eller ägnad att bringa branschen, Tjänsten eller oss i vanrykte.
9 BEGRÄNSNING AV ANSVAR
9.1 Företaget ska inte hålla oss ansvariga för någon förlust eller kostnad som företaget ådrar sig till följd av dess användning av tjänsten, inklusive men inte begränsat till (i) uppdrag som kommunicerats till Bolaget via Tjänsten, (ii) fel i Tjänsten, (iii) Tjänsten är helt eller delvis otillgänglig av tekniska eller andra skäl, (iv) permanent eller tillfällig uteslutning från tjänsten, och (v) förlust av inkomst, anseende etc. i samband med utvärderingar.
9.2 Om vi ändå hålls ansvariga för förluster eller kostnader som uppkommer för Bolaget i samband med dess användning av Tjänsten, är sådant ansvar begränsat till direkt och dokumenterad ekonomisk skada och begränsat uppåt till en (1) månads avtalsenlig ersättning per kalenderår.
9.3 Alla e-postmeddelanden som vi skickar till användare och företaget är privata och ska inte vidarebefordras eller delas. Vid brott mot detta är den som lämnar ut informationen ansvarig för eventuella förluster eller konsekvenser som detta kan medföra för oss, användare eller företaget.
10 ÖVRIGT
10.1 Vi kan överlåta avtalet med företaget till en tredje part utan att inhämta företagets förhandsgodkännande. Bolaget kan inte överlåta sin teckning till annan.
10.2 Vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med vår integritetspolicy.
10.3 Avtalet är underkastat norsk rätt. Eventuella tvister mellan bolaget och oss ska lösas genom förhandlingar. Om förhandlingar inte leder till resultat ska tvisten avgöras av allmän domstol med Oslo tingsrätt som behörig domstol.
Disse vilkårene gjelder for alle avtaler som inngås etter 24. oktober 2022.